Om de conditie op peil te houden zijn er wielrenners die in de winter gaan mountainbiken. Afgelopen winter heb ik een mtb-fiets op marktplaats gekocht om na te gaan of deze tak van sport iets voor mij is en om de terugval in conditie te voorkomen. Om de kneepjes van het mtb’en beter te beheersen heb ik 2 clinics gevolgd en vervolgens enkele tochten gereden. De eerste MTBtocht voor fietsen voor een goed doel, heb ik samen met Alexander op 30 januari volbracht in Driebergen. Ik had niet gedacht dat deze tak van sport zo leuk kon zijn. Begin april heb ik met een aantal buurtbewoners en oud collega’s gemountainbiked in de omgeving van Groesbeek. Mountainbiken in de zomer is ook een fantastische ervaring! Zie hiervoor: mtb in Groesbeek
Wat maakt mountainbiken voor mij nu zo leuk?
Er zijn ook een aantal aandachtspunten:
Rationeel moet ik erkennen dat mountainbiken erg leuk is. Toch geniet ik ook als ik op de racefiets tegen de wind in fiets met een bepaalde snelheid. Met de racefiets kun je grotere afstanden afleggen.
Gelukkig hoef ik gaan keuze te maken en heb ik twee goede fietsen waar ik uit kan kiezen.
Tags: Groesbeek, mountainbike, racefiets
Permalink Antwoord van Hub Pluijmen op 3 Mei 2011 op 16.20 Mooi stuk, ben het helemaal met je eens.
Mountainbiken én wielrennen!
Permalink Antwoord van Christjan Hoffmans op 4 Mei 2011 op 9.24 Afgelopen weekeinde heb ik met mijn gezin doorgebracht in Zutendaal. De weersverwachtingen waren bijzonder goed. Derhalve hebben we twee racefietsen meegenomen. De fiets van mijn vrouw is ook geschikt voor mijn zoon. We zijn 4 dagen weggeweest en ik heb tochten gemaakt met mijn vrouw, zoon en alleen. Tijdens het fietsen met mijn zoon hebben we onder andere gesproken over de verschillen tussen mountainbiken en wielrennen. Begin dit jaar heb ik met hem een aantal malen op een mountainbike gefietst. Hij heeft dus zowel ervaring met een mtb- alsmede met een racefiets.
Een volkswijsheid is dat " de jeugd de toekomst heeft". Goed luisteren naar de jeugd kan ervoor zorgen dat wielrennen (meer) toekomst heeft. Mijn zoon vindt de grote afwisseling bij het mountainbiken leuk. Hij zat op voetbal en ik waardeer het als hij zich zou toeleggen op een andere sport. Fietsen kunnen we binnen het gezin oppakken. Op dit punt scoort de mtb-fiets beter dan de racefiets.
Ik herken wat Barry aangeeft: wind mee, over asfalt zoeven geeft een fantastische kick. Daarnaast heeft fietsen in de bergen een enorme aantrekkingskracht op mij. Ik heb het al eerder aangegeven. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om beide fietsen ter hand te kunnen nemen.
Permalink Antwoord van Alexander op 1 Juni 2011 op 14.43 Tja, voor wat betreft gevaarlijk. Mijn fiets ongelukken heb ik op de weg gemaakt en nog nooit offroad.
Er is gewoon minder verkeer in het bos en daardoor geniet ik meer en met meer plezier.
Wel heb ik me aangeleerd om de gezinstijdstippen te mijden, maar dat geldt ook voor de weg.
Zondag 11-18 uur is gewoon wegblijven op de populaire plekken (of zelf met het gezin op pad gaan....)
In septemnber is er weer de mergeland 2 daagse www.MH2D.nl Misschien een leuk moment om weer iets samen te doen?
Permalink Antwoord van Christjan Hoffmans op 26 Juli 2011 op 22.13 Dit jaar heb ik 5.000 km gefietst op de racefiets en 800 op de mountainbike. Stilaan ga ik plannen maken voor 2012. Jouw voorstel voor de 2 daagse van de mergeland betekent dat we 17 en 18 september in Limburg moeten zijn. Tegelijkertijd wordt op de 18e de Dam tot Dam tocht gereden. Voor de Dam tot Dam tocht heb ik mij opgegeven.
Een alternatieve tocht op de MTB kan zijn de Wilgenweard Wintermarathon in Lemelerveld op zondag 26 februari. Dit is een tocht van 100 km. In mijn fietsplanning heb ik ook andere tochten opgenomen. Tochten die o.a. door TC Veluwe, TC Volharding, De Adelaar en DTC worden georganiseerd, rijd ik. Wellicht dat we een kleine agenda van mtb-tochten kunnen opstellen en kunnen inventariseren wie mee willen rijden.
Kortom het fietsen op de MTB trekt weer en wie doet er mee?
Welkom bij
Fietsen voor een goed doel
© 2012 Gemaakt door Barry Rigter.
Verzorgd door